Bilbransjen 25 år i Tromsø

Det tok nesten 25 år før bilbransjen virkelig hadde ”satt” seg i Tromsø. Det begynte i 1916 med to ansatte i drosjeselskapet AS Tromsø Auto. I 1939 hadde byen fått to godt utrustede bilverksteder og ti bilforhandlere, og bilagenter med omkring 50-60 ansatte.

Bilmekanikerne hadde med få unntak ingen teknisk skolering, foruten den praktiske opplæringen på verkstedene. Et av unntakene var Kåre Sørensen, som 17 år gammel var en av åtte elever på det første bilmekanikerkurset på Oslo Fag- og Forskole i 1928. I Tromsø kunne Tromsø tekniske aftenskolen fra 1920-årene tilby kurs i motorlære – noe flere av bilmekanikerne senere benyttet seg av.

Bilforhandlerne var handelsmenn som hadde sine erfaringer fra kjøp og salg av blant annet kolonialvarer, elektriske artikler, sportsartikler eller trelast- og bygningsvarer. De hadde liten erfaring med kapitalvaresalg, hvor varen hadde behov for service og reparasjoner og at selger måtte ha delelager. Det var også en ny situasjon at de måtte ta inn gamle, brukte biler som betalingsmiddel – noe som krevde en annen kapitalbase enn de var vant til. Den faglige kunnskapen om bil var heller ikke stor. Karl Dahl – som fikk sin lærertid med bilsalg hos Wickstrøm – var en av få som hadde fått erfaring både med bil og bilforretning da han startet egen forhandlervirksomhet. Man kan trygt si at de første årene for bilbransjen var gründernes år – med knall og fall for noen, mens det for andre ble et livslangt forhold.


 

 

 

Publisert 28.12.2006
Tips en venn!
   
 
Copyright © 2005 - Arne-Tinus Aune Austad